Wie bepaalt of je een boete krijgt voor door oranje rijden?
Of je een boete krijgt voor het rijden door een oranje verkeerslicht, hangt af van verschillende factoren en wordt uiteindelijk bepaald door de handhavende autoriteiten. Hieronder volgt een overzicht van hoe dit proces doorgaans verloopt:
1. De verkeerssituatie en de wet
Volgens de verkeerswetgeving in veel landen is het verplicht te stoppen voor een verkeerslicht dat op oranje springt, tenzij je zo dicht bij het licht bent dat stoppen redelijkerwijs niet meer mogelijk is zonder een gevaarlijke situatie te veroorzaken.
2. Handhaving door de politie
De politie is verantwoordelijk voor het handhaven van de verkeersregels. Als een politieagent ziet dat je door oranje rijdt in een situatie waarin je had moeten stoppen, kan hij of zij besluiten je een boete te geven.
3. Verkeerscamera’s
In sommige gevallen worden verkeerslichten bewaakt door camera’s die automatisch foto’s maken van voertuigen die door rood rijden. Deze camera’s kunnen ook voertuigen vastleggen die door oranje rijden en waarvoor dit niet gerechtvaardigd was. Op basis van deze beelden kan een boete worden uitgeschreven.
4. Beoordeling en bezwaar
Als je een boete ontvangt, heb je vaak de mogelijkheid om bezwaar te maken. Dit kan bijvoorbeeld door aan te tonen dat je door oranje reed omdat stoppen niet veilig was. Uiteindelijk zal een bevoegde instantie, zoals een verkeersrechter of een administratief orgaan, je bezwaar beoordelen en beslissen of de boete terecht is opgelegd.
Samenvattend is het dus aan de politie of geautomatiseerde systemen om te bepalen of je een boete krijgt voor het rijden door oranje, en je hebt in veel gevallen de mogelijkheid om hiertegen in bezwaar te gaan.
Geef een reactie